Page 12 - Μύθος και Μυστήριο 1
P. 12

10                                               Τσοπάνης Κωνσταντίνος





                    θρωποθυσία της γυναίκας του Πρωτομάστορα – που σύμφωνα με τον
                    θρύλο εντοιχίσθηκε ζωντανή στο γιοφύρι της Άρτας για να του δώσει
                    ζωή και διάρκεια – και η οποία αποτελεί ένα μοτίβο επαναλαμβανόμενο
                    σε ολόκληρη τη χερσόνησο του Αίμου, (γεφύρι στη Βοσνία, Μοναστήρι
                    του Άρτζες στη Ρουμανία κ.α.), αλλά και στη Γερμανία και στην πολύ
                    μακρινή ακόμα Αλβιόνα, την Αγγλία, όπου στον θρύλο του Βασιλιά
                    Αρθούρου ο μάγος Μέρλιν όταν ήταν παιδί επιλέχθηκε για να εντοιχι-

                    σθεί στα θεμέλια ενός νεοαναγειρόμενου κάστρου.
                      Στην ίδια την Αγγλία οι κελτικοί μύθοι για τη χύτρα «καλντερόν», το
                    δοχείο της αφθονίας των αγαθών, παραλλάχθηκαν και πέρασαν στον

                    Χριστιανισμό μετασχηματιζόμενοι στον θρύλο του Ιερού Δισκοπότη-
                    ρου, η αναζήτηση του οποίου αποτέλεσε την πεμπτουσία όλου του ιπ-
                    ποτικού κόσμου.
                      Ο Καζαντζάκης έγραψε κάποτε στα Ταξίδια του πως «οι γνώμες των
                    ανθρώπων για τη θεότητα, για το καλό και το κακό, για το άδικο και

                    το δίκαιο, δεν είναι όμοιες, αλλάζουν με τον καιρό και τον τόπο, είναι
                    γεμάτες σύγχυση και αντίφαση. Δεν είναι θείοι θεσμοί, είναι θεσμοί
                    του ανθρώπου και αλλάζουν μαζί του.» Εμείς θα πούμε πως στην αν-
                    θρώπινη σκέψη δεν υπάρχει παρθενογένεση. Αντιθέτως υπάρχουν με-
                    ρικά δεδομένα μοτίβα και σύμβολα που από τους πανάρχαιους χρόνους

                    μέχρι και τη σύγχρονή εποχή εναλλάσσονται αλλάζοντας απλώς αμ-
                    φιέσεις και ενίοτε ακόμα και νοήματα. Στις σελίδες που ακολουθούν
                    θα δείτε την ιστορική πορεία κάποιων από αυτές τις δοξασίες και τα
                    σύμβολά. Χαράξαμε στο χαρτί αυτές τις αλήθειες όχι για «φωτίσουμε
                    τον κόσμο», δεν έχουμε τέτοιες ιδεοληψίες, αλλά για να μπορέσουν,
                    όσοι το θελήσουν, να δουν ολοκληρωμένες μερικές εικόνες αυτού του
                    κόσμου που σύμφωνα με τον Απόστολο Παύλο «βλέπομεν εν εσόπτρω

                    και εν αινίγματι» (Α' Κορ. 13, 12).











                                                                        Κωνσταντίνος Τσοπάνης
                                                 Δρ Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Θρησκειών
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17