Page 9 - Μύθος και Μυστήριο 1
P. 9

Μύθος και Μυστήριο                                                            7








                                                  Ε Εισαγωγή






                                λέξη αλλά και η έννοια του μυστηρίου δεν είναι ταυτόσημη
                               με τον Χριστιανισμό, αλλά ούτε κι εμφανίσθηκε μαζί του
                      Ηστην  πανανθρώπινη  θρησκευτική  σκέψη. Τα  θρησκευτικά
                    μυστήρια υπήρχαν στην αρχαιότητα και σίγουρα οι μυστηριακές και
                    μυστικιστικές λατρείες προϋπήρχαν του Χριστιανισμού, κάτι που ο
                    ίδιος δεν αγνόησε κι ούτε έμεινε απαθής ενώπιον του. Αναγνωρίζοντας
                    πως ένα μέρος του ποιμνίου έχει ανάγκη ψυχολογική και βιωματική

                    από την άμεση μέθεξη με το επέκεινα, με το μεταφυσικό, ενεκολπώθη
                    τόσο την λογική και την πρακτική των μυστηρίων, όσο και αυτά τα
                    ίδια τα μυστήρια ενίοτε. Αυτή η τακτική όμως, τόσο αναγκαία για τη
                    νέα θρησκεία, όσο και αντιφατική με τα λόγια του Ιησού και τον προ-
                    παύλειο χριστιανισμό, έπρεπε να αιτιολογηθεί προς τα μέλη και το
                    ποίμνιο της εκκλησίας. Ποίμνιο που έβλεπε κατάπληκτο εδώ και καιρό

                    να γίνονται δεκτοί και πάλι ως μέλη της Εκκλησίας οι πεπτωκότες, οι
                    πρώην χριστιανοί που είχαν αρνηθεί τον Χριστό για να γλυτώσουν το
                    μαρτύριο, ενώ καταδικάζονταν σε αιώνια κόλαση και τιμωρία σαν αι-
                    ρετικοί άνθρωποι που έμειναν πιστοί στην Εκκλησία, που έχασαν μέλη
                    της οικογενείας τους ως μάρτυρες και που οι ίδιοι ήσαν … χριστιανοί,
                    όπως ο δύστυχος Ωριγένης.

                      Ωστόσο ο δρόμος για τη διαμόρφωση της Χριστιανικής Θεολογίας,
                    της ζωής της Εκκλησίας διατυπουμένης εις λογικές προτάσεις, όπως
                    μας δίδασκαν, ήταν ακόμα πολύ μακρύς. Κι ήταν πολλές ακόμα οι δι-

                    δασκαλίες και οι δοξασίες που θα εισήρχοντο σε αυτήν προκειμένου
                    να αναπληρώσουν κάποια κενά ή έστω γενόμενες αποδεκτές ως τοπικές
                    δοξασίες πληθυσμών που είχαν ασπαστεί μεν τον Χριστιανισμό, αλλά
                    δεν εννοούσαν να απορρίψουν πλήρως τις προηγούμενες δοξασίες και
                    ενίοτε τελετουργικές πρακτικές τους. Κατά συνέπειαν, η πανάρχαια
                    τελετουργική  πυροβασία,  ορφικό-  διονυσιακής  καταγωγής,  πέρασε
                    αυτούσια στον Χριστιανισμό και επιβιώνει ακόμα έως τις ημέρες μας
                    με μια μικρή, πλην απαραίτητη παραλλαγή. Προκειμένου να αντιμε-

                    τωπίσει τις αντιδράσεις παραλάχθηκε σαν χριστιανικό έθιμο υιοθε-
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14